Tuesday, January 8, 2013

Ik laat los

Mijn loslaatritueel voor vandaag. Ik laat los dat ik me nuttig moet maken, dat ik iets neer moet zetten, belangrijk moet zijn, moet produceren, iemand moet worden, kostwinner moet zijn, moet manifesteren. Ik laat de drang los die ik altijd voel om ergens anders te zijn dan waar ik ben. Ik laat los dat ik gaten moet vullen die zijn gevallen, en oplossingen moet aandragen voor de situatie die is ontstaan. Gejaagdheid, druk, prestatie, zekerheid; ze mogen gaan. 
Ik maak ruimte voor leegheid en winterslaap. En ik laat daarbij vooral de verwachting los dat dat me iets heel bijzonders gaat opleveren. Ik laat los, en ik maak ruimte. Ruimte voor iets dat ik niet weet, niet hoef te weten, niet kan weten, omdat het nog niet bestaat. Ik ga geen zaden planten, ik ga niet ploegen, ik ga niet op zoek naar nieuwe gewassen, ik laat de grond gewoon rusten. Misschien dat het dan vanzelf weer lente wordt.

Foto: Erik Buis

No comments:

Post a Comment