Wednesday, March 13, 2013

Redressiehelmpje?


‘Ze heeft wel een erg plat achterhoofd’, zei de mevrouw van het Consultatiebureau. ‘Je kunt een redressiehelmpje overwegen.’ Ik keek naar het hoofd van mijn dochter. Het was inderdaad nogal plat, en dat niet alleen, het was scheef, en stulpte uit aan de rechterkant. Met haar grote ogen had ze iets van een buitenaards wezentje. Heel mooi was het niet, maar een redressiehelm? Van het woord alleen al kreeg ik het benauwd.
Via internet leerde ik dat de oorzaak van de platte hoofdjes was dat baby’s tegenwoordig zo vaak op hun rug liggen. En om het probleem te verhelpen moesten ze 23 uur per dag zo’n helmpje op. Volgens de meeste ouders merkten ze daar niet zoveel van, en bovendien: het hielp goed.
Maar ik besloot het zo te laten. Ik nam aan dat mijn eigenzinnige kind zich tegen het ding zou verzetten. En dan was er nog iets anders dat me bezighield: stel dat haar hoofd recht groeide, maar haar kruinchakra scheef? Ik werd in mijn beslissing gesteund door de kinderarts. (Al legde ik haar mijn zorg over het kruinchakra uiteraard niet voor.) ‘Het is nog helemaal niet bewezen dat ze werken’, zei ze.
Ook (de hier al eerder genoemde) dokter Wilma Seedorf raadde het helmpje af. En hoewel ik haar verklaring niet volledig begreep, klonk hij logischer dan het nogal zwakke rugligargument: de schedel van de kleine had een gebrek aan ‘vormkracht’, en dat was al in de baarmoeder ontstaan, als gevolg van mijn eetpatroon (te weinig voedingsstoffen). Ze adviseerde om Yasmines darmen te ondersteunen met probiotica; dat zou de vormkracht ten goede komen. Ze had verschillende kindjes gezien die daar een heel mooi schedeltje van gekregen hadden. 
En inderdaad: na een paar weken probiotica trok haar hoofdje behoorlijk bij. Helemaal rond is het nooit geworden, en het bleef, net als bij papa en opa, een beetje plat aan de achterkant. Maar wat heeft ze een mooi koppie!

No comments:

Post a Comment